Projekt węzła na S52 w Grodźcu latem przyszłego roku
Pierwotny termin sporządzenia projektu upływał wczesną wiosną bieżącego roku. Firma nie ukończyła jednak zadania w terminie, który został przesunięty na przełom trzeciego i czwartego kwartału.
Obecnie został on ponownie wydłużony. Rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marcin Twardysko wyjaśnił, że wykonawca w marcu złożył wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W czerwcu RDOŚ nałożył obowiązek opracowania raportu o środowiskowych uwarunkowaniach, który obecnie powstaje. - Planujemy złożyć go jeszcze w tym roku – powiedział.
Twardysko dodał, że równolegle trwają prace nad projektem budowlanym. Wykonawca wprowadza do niego uwagi zgłoszone przez drogowców.
- Planujemy, że z początkiem trzeciego kwartału 2026 roku zostaną ukończone prace projektowe i zostanie złożony wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przetarg na roboty budowlane planujemy ogłosić pod koniec 2026 roku. Roboty - zgodnie z uzgodnionym programem - mają potrwać 18 miesięcy. Ich finał planowany jest na czwarty kwartał 2029 roku – oznajmił rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Zadaniem wykonawcy jest zaprojektować węzeł drogowy częściowo bezkolizyjny z niezbędną infrastrukturą zapewniającą połączenie drogi powiatowej z ekspresową. Chodzi o inwestycję w rejonie przejścia ponad S52 drogi powiatowej Grodziec - Bielowicko, która łączy się po stronie południowej z dawnym przebiegiem drogi krajowej nr 1 (obecnie to DW944 - PAP).
Część drogowa ma objąć przede wszystkim budowę pasa włączenia na S52 w kierunku Cieszyna i wyłączenia z niej dla jadących od strony Bielska-Białej, budowę łącznicy wjazdowej i wyjazdowej oraz skrzyżowania na drodze powiatowej. Wykonawca, oprócz projektu, ma także między innymi wspierać GDDKiA na etapie przetargu na roboty budowlane.
Nowe połączenie rozładuje duże natężenie ruchu na pobliskim węźle Jasienica, gdzie średni dobowy ruch wynosi ponad 41 tys. pojazdów. Obsługuje on pięć gmin, co powoduje okresowe zatory i kolejki pojazdów na zjedzie z drogi ekspresowej. Inwestycja odciąży też istniejący układ dróg lokalnych. (PAP)
szf/ mmu/
